Právne okienko: Panika okolo WhatsApp sa Slovenska netýka
Používatelia populárnej aplikácie WhatsApp vo svete húfne migrujú ku konkurentom. Dôvodom je obava zo zdieľania osobných dát z aplikácie s jej materskou firmou Facebook. Začiatkom roka totiž aplikácia oznámila zmenu obchodných podmienok, ktorá umožňuje technologickému gigantu získavať vaše osobné údaje aj z aplikácie WhatsApp.
Slováci však môžu zostať pokojní, hlavné zmeny v ochrane údajov sa nás totiž netýkajú. V tomto prípade zapracovalo európske kladivo na osobné údaje GDPR. Z opatrnosti pred hroziacimi pokutami Facebook zmenu podmienok vo WhatsAppe v rámci EÚ zatiaľ neuplatnil. Používatelia v iných krajinách však stoja pred drastickou voľbou – buď schváliť zdieľanie svojich údajov s Facebookom, alebo prestať aplikáciu používať úplne. WhatsApp im totiž nedá na výber. Pri nesúhlase so zmenou podmienok umožní používateľom jediný krok – odinštalovať aplikáciu. Pre celosvetovú kritiku Facebook preložil začiatok platnosti nových podmienok z tohto mesiaca na máj. Imidžu aplikácie to však, zdá sa, príliš neprospelo. Mnohí používatelia sa obávajú, že nové podmienky prelomia veľké tabu a Facebook bude mať prístup k súkromným správam, ktoré si cez WhatsApp posielame. Firma však tieto obavy razantne poprela a potvrdila, že správy budú naďalej dvojito šifrované a k ich obsahu sa WhatsApp ani Facebook nedostanú. O aké informácie teda presne pri zmene podmienok ide?
Facebook sa po novom dostane k údajom, ktoré vypĺňate pri registrácii na WhatsApp, najmä k vášmu telefónnemu číslu, IP adrese, k dátam o transakciách a k ďalším údajom, ktoré máte v zariadení zosynchronizované s aplikáciou, napr. k zoznamu kontaktov alebo informáciám o polohe.
Dôvod zmeny je celkom prozaický. Facebook síce deklaruje, že mu ide o podporu bezpečnosti, zlepšovanie softvérovej infraštruktúry, boj proti spamu či o zlepšenie používateľského komfortu, no faktom zostáva, že zmeny pomôžu aj lepšie cieliť reklamu naprieč platformami sociálnych sietí, ktoré pod Facebook spadajú. Jej dosah sa rozšíri aj na používateľov WhatsAppu a informácie z aplikácie vie firma použiť na zobrazenie relevantnej reklamy na Instagrame či Facebooku a vydolovať tak vyšší zisk.
Zdroj: https://www.nextech.sk/a/Panika-okolo-WhatsApp-sa-Slovenska-netyka
Ostatné články
Oblasti, v ktorých je potrebné zosúladiť VOP s prijatou novelou
Dňa 1.7.2024 nadobudne účinnosť dlho očakávaná novela spotrebiteľského práva. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa komplexne upravuje práva a povinnosti spotrebiteľov aj obchodníkov. Prijatie novely sa výrazne dotkne aj všeobecných obchodných podmienok (VOP). 1. Rozšírenie informačných povinností obchodníka Novela rozširuje informačné povinnosti obchodníka vo vzťahu k spotrebiteľovi, napr. o: a. …
Prvá regulácia umelej inteligencie
EÚ prichádza s prvou právnou reguláciou AI na svete (AI Act). Neregulované využívanie AI môže zasahovať nie len do bezpečnosti krajín EÚ, ale aj do ľudských práv a súkromia občanov. Na začiatok chce Komisia priniesť definíciu AI systému. Jej presné znenie ešte nie je známe, avšak hlavným kritériom pri jej vytváraní by…