COVID-19 – Praktická príručka zamestnávateľa
1. Aké sú praktické následky Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, č. OLP 2595/2020 zo dňa 15.3.2020?
S účinnosťou od 16.3.2020 od 6:00 hod. sa na obdobie 14 dní uzatvárajú všetky maloobchodné prevádzky a všetky prevádzky poskytujúce služby, okrem výnimiek stanovených týmto opatrením (napr. predajne potravín, lekárne, drogérie, predajne novín, internetové e-shopy, atď.)
Prevádzky, ktoré nespadajú ani pod jednu z výnimiek stanovených opatrením, musia byť povinne zatvorené – zamestnanci, ktorí majú ako miesto výkonu práce uvedenú adresu takejto prevádzky, nemôžu vykonávať prácu na takomto mieste.
2. Môže zamestnanec odmietnuť dostaviť sa na pracovisko z dôvodu obavy z ochorenia COVID-19?
a. Áno, ak ide o zamestnancov prevádzok, na ktoré sa vzťahuje zákaz otvorenia, vyplývajúci z Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, číslo OLP 2595/2020 zo dňa 15.3.2020 (ďalej len „Opatrenie“).
b. Nie, ak ide o zamestnanca, ktorý nebol v rizikovej krajine, ani nevykazuje symptómy ochorenia COVID-19, zároveň ide o zamestnanca, ktorý spadá pod výnimku vyplývajúcu z Opatrenia. Upozorňujeme, že absencia takéhoto zamestnanca v práci bez ospravedlnenia sa považuje za porušenie pracovnej disciplíny.
3. Aké preventívne opatrenia by mal prijať zamestnávateľ v súvislosti s hrozbou nákazy ochorením COVID-19?
Zamestnávateľom odporúčame:
• sústavne sledovať situáciu a priebežne informovať zamestnancov,
• vybaviť pracovisko dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými pomôckami,
• minimalizovať akékoľvek pracovné stretnutia a nahradiť ich konferenčnými a video hovormi,
• zvážiť prácu z domu (home office) – zamestnávateľ nemá právo zamestnancovi jednostranne nariadiť, aby pracoval z domu, môže sa s ním len dohodnúť.
4. Ako postupovať, ak možnosť home office nie je dohodnutá v pracovnej zmluve (resp. v internom predpise zamestnávateľa)?
Na výkon práce formou home office je potrebná dohoda o zmene pracovných podmienok medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
V prípade záujmu o vzor takejto dohody nám prosím napíšte na office@mathisonlegal.sk, našim klientom ho poskytujeme bezplatne.
5. Ako postupovať, ak druh vykonávanej práce neumožňuje tzv. home office?
V takomto prípade má zamestnávateľ tri možnosti:
a. preruší práce pre tzv. iné prekážky v práci na strane zamestnávateľa, kedy má zamestnanec nárok na náhradu mzdy,
b. preruší práce v dôsledku vážnych prevádzkových dôvodov na strane zamestnávateľa – platí to len v prípade zamestnávateľa, u ktorého pôsobia zástupcovia zamestnancov. Podmienkou je uzatvorenie písomnej dohody o vážnych prevádzkových dôvodoch, pre ktoré nemôže zamestnávateľ prideľovať zamestnancom práce. V danom prípade patrí zamestnancom pracovné voľno s náhradou mzdy v sume určenej touto dohodou (najmenej vo výške 60 % priemerného zárobku zamestnanca),
c. nariadi dovolenku s jej bezprostredným čerpaním – uvedené vyžaduje súhlas zamestnanca a je viazané na výnimočnosť prípadu.
6. Ako postupovať v prípade nariadenia karanténneho opatrenia zamestnancovi?
Zamestnávateľ je v takomto prípade povinný ospravedlniť neprítomnosť zamestnanca v práci – ide o prekážku v práci na strane zamestnanca. Za čas trvania karantény patrí zamestnancovi náhrada mzdy ako pri dočasnej pracovnej neschopnosti.
Zamestnanec však má možnosť aj počas karantény pracovať z domu. V tejto špecifickej situácii podľa informácií Sociálnej poisťovne môže zamestnanec napriek svojej pracovnej neschopnosti nepožiadať o výplatu nemocenskej dávky a tak uprednostniť prácu z domu, za ktorú mu patrí mzda.
7. Ako postupovať v prípade zvýšenej neprítomnosti zamestnancov?
Zamestnávateľ má dve možnosti. V prípade:
a. nevýrobnej činnosti – značná časť neprítomnosti zamestnancov sa dá nahradiť prácou z domu,
b. výrobnej činnosti, resp. poskytovania služieb – určitú časť výpadku pracovných síl možno eliminovať úpravou pracovných zmien a plánovaných dovoleniek, prípadne nariadením práce nadčas v rozsahu ustanovenom Zákonníkom práce.
Je zrejmé, že dlhodobý zásah do štandardného prevádzkového režimu zamestnávateľa ovplyvní jeho schopnosť plniť záväzky zo zmluvných vzťahov. O našich odporúčaniach v súvislosti s plnením zmluvných záväzkov Vás budeme čoskoro informovať.
Ostatné články
Oblasti, v ktorých je potrebné zosúladiť VOP s prijatou novelou
Dňa 1.7.2024 nadobudne účinnosť dlho očakávaná novela spotrebiteľského práva. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa komplexne upravuje práva a povinnosti spotrebiteľov aj obchodníkov. Prijatie novely sa výrazne dotkne aj všeobecných obchodných podmienok (VOP). 1. Rozšírenie informačných povinností obchodníka Novela rozširuje informačné povinnosti obchodníka vo vzťahu k spotrebiteľovi, napr. o: a. …
Prvá regulácia umelej inteligencie
EÚ prichádza s prvou právnou reguláciou AI na svete (AI Act). Neregulované využívanie AI môže zasahovať nie len do bezpečnosti krajín EÚ, ale aj do ľudských práv a súkromia občanov. Na začiatok chce Komisia priniesť definíciu AI systému. Jej presné znenie ešte nie je známe, avšak hlavným kritériom pri jej vytváraní by…